lørdag 14. januar 2012

Cuvèe Concorde Pomerol 1970, Carl Permins Vinhandel Jubilæumsvin



Det står på etiketten; " I anledning af vort firma`s 175 års jubilæum har vi fundet frem til denne typiske Pomerolvin som egnet til prædikatet"

Vinen har fremdeles en blek rød farge, "lys 40 year old tawny",  lett brunt skjær, lukter også tawny, friskere i munnen, relativt tørt. Men et søtt kvalmende stikk ødelegger opplevelsen.

Nødvendigvis ikke så stor gymnastikk å skrive om denne vinen,  men tanker går tilbake til Cheval Blanc 1947 som jeg drakk ifjor. Der vi forventet "portvinsgreia" beskrevet av Broadbent.
Vi fikk den ikke og vi var enige om at dette var en "fake" flaske.

Denne vinen fra Carl Permins Vinhandel har et betydelig innslag av portvin. Uten at det nødvendigvis blir så fantastisk. Jeg må innrømme at jeg har sluttet å kjøpe portvin, og mitt engasjement mot det mørke og sødmefulle i en Chateau Neuf du Pape er betydelig redusert. Etter hvert som man bikker 50 tror jeg smaksløkene går mot det ungdommelige friske !

Carl Permins Vinhandel var vel en forløper til Kjær & Sommereldt i Gammel Mønt. En vinhandel som forøvrig må skjerpe seg ! Kaka ble vel servet da jeg ifjor skulle kjøpe en Chateau Montrose 1990. Og sto med vinflasken i hånden på disken. Men neida, da måtte en telefon ringes og kjøpet ble stoppet. Jeg satte fra meg alle de andre vinflaskene på disken og skjelte dem ut.

Jeg gir denne vinen samme poeng som Kjær & Sommerfeldt. 65. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar